I'm a wolf and you're handsome

because I'm a beauty and EXO are wolf





PENYU ♥
 
Friday 9 November 2012 



Annyeonghaseyo a.k.a Holla!!Hari Ain nak cite pasal PENYU..Tadi Ain bace majalah pastu diyer ad citer pasal PENYU,so Ain nak kongsi sikit ILMU/FAKTA/INFO yang Ain timba tadi..Jom kite terjah..
1.Beltukah PENYU menangis??
-Ada mitos mengatakan PENYU menangis semasa mengeluarkan telurnya..Korang rase betul ke tak??Sebenarnya apabila PENYU berada di darat,ia perlu merembaskan garam yang berlebihan di dalam badannya..Oleh sebab PENYU lebih banyak menghabiskan masanya di dalam laut,maka kandungan garam dalam badannya turut tinggi..Salah satu cara untuk PENYU merembaskan garam di dalam badannya adalah melalui matanya..Keadaan inilah yang membuatkan orang yang melihatnya menyangka PENYU sedang menangis..

2.Suhu Pasir 
  Seekor PENYU betina boleh bertelur sebanyak 4-6 kali sepanjang musim bertelur..PENYU betina biasanya menghasilkan telur pada waktu malam..This is because,PENYU betina perlu memastikan suhu pasir bersesuaian..Suhu pasir memainkan peranan penting untuk menentukan paras air pasang..Kalau nak tahu,pasir di atas paras air pasang lebih panas kerana ia menyimpan lebih banyak haba matahari berbanding pasir di bawah paras ai pasang..Proses pengeraman telur adalah dalam tempoh 7-12 minggu,bergantung pada suhu pasir..Suhu pasir juga boleh menetukan jantina anak PENYU tersebut.If suhu pasir melebihi 29 darjah Celcius so terhasilah anak PENYU betina..If suhu pasir kurang 29 darjah Celcius so terhasilah anak PENYU jantan..But kalau suhu pasir terlampau panas,anak-anak PENYU itu akan mati..

3.Bagaimana lubang bertelur digali??
  Bagaimana PENYU mengorek lubang untuk dijadikan sarang bertelur??Tahu ke tak..Jom kite terokai..
First:PENYU betina menggali lubang dengan menggunakan kaki belakang..Ketika itu juga badannya akan berundur ke belakang sedikit demi sedikit kerana teknik ini akan memastikan pasir tersebut lebih lembap dan tidak mudah runtuh..
Second:PENYU betina akan mengeluarkan telur daripada badannya ke dalam lubang sedalam 2-3 kaki yang telah digalinya..Selesai bertelur,PENYU betina tersebut akan menggunakan kaki belakangnya juga untuk menimbus kembali lubang itu..
Third:Kaki pendayung iaitu kaki depannya pula akan digunakan untuk meratakan dan menebarkan pasir ke belakang..tindakan ini bertujuan untuk memberi kesan penyamaran ke atas sarangnya..
Fourth:PENYU betina akan berpusing2 sedikit di atas sarangnya untuk menyembunyikan sarangnya sebelum kembali ke laut..
Unikkan care PENYU menggali lubang..Teringin Ain nak tengok dengan mate  Ain sendiri..Nak ajak ibu n ayah pi TERENGGANU la..Papai..


Copyright ©.Layout by:Evangelista. All right reserved 2011-infinity.